Nr 237.




Ok, det var ett tag sedan nu; jag flyttade in en lägenhet. Andra hand, så klart. Finfin, näst intill underbar, lägenhet med relativt låg hyra - dush i källaren. Första dagen gick kylskåpet sönder.
Jag ba: Hejhej fastighetsskötaren mitt kylskåp gick visst sönder.
Å han ba: Ah, då får du väl köpa ett nytt då, kylskåp ingår inte i standarden på lägenheten.
Ingen dush är ok, men ingen kyl - höjden av lågt, tänkte jag. Pappan i familjen var snäll och hakade på släpet på bilen och fixade nytt kylskåp åt dottern.
Förra året började min varmvattensberedare läcka. Först droppdropp, sen strilstril, och slutligen forsaforsaforsa.
Efter jul sa jag: Hej fastighetsskötaren, det rinner ut flera liter varmvatten hos mig varje dag!
Han ba: Jag kommer upp och kollar på det.
I april: Fastighetsskötaren, det rinner fortfarande varmvatten hos mig.
Han ba: Jag kollar på det.
I Augusti: Hörrödufastighetsskötaren! Jag har lagt tusentals kronor på varmvatten de senaste månaderna, och då har jag inte ens varit hemma! Så nu har jag dragit ur kontakten till beredaren och har nu inget varmvatten.
Han ba: Varmvatten ingår inte i standarden på lägenheten.
Jag ba: Det kunde inte du klämt ur dig första gången jag bad dig om hjälp så jag hade kunnat fixat dit en rörmokare direkt och sluppit betala de där elräkningarna?
Han ba: Men vi kanske kan dra upp varmvatten till dig. Jag ska ta tag i det omgående! Genast!
December; det är 12 minusgrader utomhus, något högre inomhus och jag har fortfarande inget varmvatten.

Sensmoral: Åh alldeles för lång, men låt mig börja i att det inte finns några "relativt billiga" lägenheter, du betalar alltid för vad du får, om inte för mindre än du får, och fortsätter man omvandla hyresrätter till bostadsrätter i den takt man gör nu kommer det inte finnas en enda hyresrätt kvar för sådana som jag att hyra i framtiden, vi kommer få tävla om de få andrahands som finns, om vem som kan nöja sig med lägst standard och vara minst till besvär, för gud nåde om du är en besvärlig andrahandskund som typ vill ha kylskåp och varmvatten och hjälp när saker går fel, för då hänger du löst, jävligt löst - glöm aldrig att det finns andra som vill ha lägenheten - glöm aldrig att det finns andra som kan tänka sig betala mer för mindre.
Nej, jag glömmer inte. 
Tur att Mannen jobbar som redaktör för de hemlösas tidning i Göteborg, jag lär snart ha nytta av att ha en fot inne där.


Kommentarer
Postat av: Karolina

Citat Svensk lag Fastighetsrätt, Jordabalkens nionde kapitel: Hyra. Pargraf 18 a, sjätte stycket:

"En bostadslägenhet skall anses ha lägsta standard, om den är försedd med anordning inom lägenhete för

1. kontinuerlig uppvärmning

2. kontinuerlig tillgång till varmt och kallt vatten för hushåll och hygien

3. avlopp för spillvatten

4. personlig hygien, omfattande toalett och tvättställ samt badkar eller dusch

5. försörjning med elektrisk ström för normal hushållsförbrukning

6. matlagning, omfattande spis, diskho, kylskåp, förvaringsutrymmen och avställningsytor"



2010-12-02 @ 07:44:52
Postat av: Moa

TACK! Jag kopierade det och skickade till hon som har lägenheten. Får se om det gör någon skillnad.

2010-12-02 @ 17:56:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0