Nr 226.




15 november. Julölen släpps. Hurra! ropar jag och stoppar hela korgen full. Så full att jag inte vågade lyfta den i handtaget av risk att det skulle släppa. Jag fick släpaskjutamedfotentvåhandsbära den fram till kassan.



Väl hemma ställde jag nöjt upp mitt inköp för inspektion. Vad hände egentligen? Vad fick jag med mig hem? Den exalterade pulsen slog så hårt i tinningarna att jag inte riktigt hade koll när jag plockade ner mina flaskor. Inspektionen visar att jag fick med mig 13 olika sorter...



... tillexempel en Ocean, även om Oceans mörkare öler aldrig riktigt imponerat på mig. Och en Blizzard som jag är nyfiken på, av den enkla anledning att jag vad jag minns aldrig druckit något från det bryggeriet.



Det blev en Liefmans gluhkriek som värms och dricks i 70%. Inte för att jag gillar kriek, för det gör jag egentligen inte, och inte för att det är en glöggsläkting. Utan för att det är en Liefmans. Och Liefmans köper man de få tillfällen då möjlighet ges.



Det blev naturligtvis en Dugges. En Dugges Rudolf - Ren Ale. Och så klart klassikerna: Mysingen Midvinterbrygd och Midvinternattens mörker. Det blev även en Jölabjör, för man är nästan helt säker på att det måste vara samma bryggeri som gör Lava, som är porternas porter - även om det är en stout. Och klarar man av att göra något så fint som Lava, då kan man inte göra bort sig på någon annan öl heller, tänker man.

Efter jag har ställt upp mitt inköp på bordet, viridit, vänt och myst över mina fynd går jag in till Mannen som ligger och vilar på sängen, lägger mig tillrätta i den där gropen vid hans axel där jag passar så bra in, och säger: Nu har jag 21 flaskor varav 4 är 75 centilitare. Hur länge tror du de räcker? Han är tyst en stund och svarar sen: Jag vet inte, men systemet öppnar vid tio imorgon igen.


Kommentarer
Postat av: Johan

NÖRD! :)

2010-11-19 @ 08:21:50
Postat av: Moa

DITO! :D

2010-11-19 @ 17:48:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0