Nr 228.






Jag fyller år, kom så firar vi! sa mannen. Hurra! svarade jag och krullade
upp håret.
Sedan dracks ölen på långa rader, och när ölen kändes tråkiga övergicks
det till Manhattans och färgglada saker med tomtebloss i. Utanför röktes
cigariller. Jag tar halsbloss! Sa mannen en smula femårstrotsigt.
Födelsedagssången sjöngs, mörkt och manligt med en bas som fick
bargolvet att vibrera, och i den där lilla pausen som uppstår mellan man
sjungt klart och ska sätta sig ner säger mannen: Tänk om jag hade vetat
det här när jag gick på högstadiet och var smalast i dushen!

Sen blev kvällen natt och natten morgon och vi åkte hem och la oss. Dagen
efter vaknade vi kanske lite slitnare än vad som var tanken. Mannen med
mer huvudvärk än vad som var befogat. Cigariller. Halsbloss. Man kan inte
vara femårstrotsig mot bakfyllan - den vinner alltid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0