Nr 256.




Och det kan hända att man, efter att ha fått sin lapp ätit sin semla och sovit sin sömn, traskar iväg till posten och hämtar ut vad det nu kan tänkas vara man hade fått. Det kan också vara så att man, när man kommer hem och ställer det på hallbordet, tänker: Det är ett gigantiskt paket jag har fått! Man skakar lite på det och tänker: Det är ett gigantiskt och lätt paket jag har fått! Sen vänder man på det och läser "Det är lite ömtåligt" och tänker: Oops!



Så man struntar i att ta av sig ytterkläderna, tar sitt gigantiska, lätta och ömtåliga paket, kastar sig ner i soffan och river upp pappret. Innanför pappret hittar man mer papper. Och mer papper. Och mer papper. Och! Och! Titta! Man hittar...



En fågel! På en pinne! Man blir så glad att man nästan inte kan andas. En fågel! Till mig!
Och inte bara en fågel, utan världens finaste fågel! Med brun mage och grönglänsande rygg. Och näbb. Och klor. Och småsmå ögon!



När man efter si sådär en kvart återfått fattningen och ska städa upp i pappershögen man spritt om sig tycker man sig plötsligt ana... något rött?



Och när man lyft upp det röda ser man plötsligt... något vitt?



Herregud, tänker man sen. Herre-jävla-gud.
Tre stycken.
TRE.



Resten av kvällen har man tappat vettet. Det verkar som att man inte rikttigt kan ta in det faktum att man nyss fick tre fåglar på posten från sin vän, bara så där. Man irrar runt i lägenheten, man pratar osammanhängande med sigsjälv och man låter sina nya kompisar prova olika platser att sitta på för att se var de passar bäst. Man tänker; Den röda är min favorit, för den har så fin färg. Nej vänta, den bruna är min favorit för den är så stilren. Eller nej, den vita är min favorit för den ser helt galen ut, som en nyvaken punkare. Eller nej, feresten, den röda är favoriten. Eller nej, den vita... Och sådär håller man på, ända tills man somnar och drömmer mardrömmar om sitt jobb. Men det kan man inte klandra fåglarna för.


Kommentarer
Postat av: Bertil Svensson

Du är en mycket märklig människa. Minst. Men en lycklig sådan verkar det som.

2011-01-09 @ 18:18:26
Postat av: Moa

Om du inte har något emot det tar jag det som en komplimang. :D

2011-01-09 @ 18:28:52
Postat av: Tallmaja

Min favorit är den bruna för den har så fina ögon!

2011-01-11 @ 21:55:54
URL: http://www.tallmaja.blogspot.com
Postat av: Moa

Åh, tack för din länk! Ligger här i soffan och är svinsjuk och har läst alla bloggar jag känner till ungefär hundra gånger redan och behöver verkligen något nytt att läsa :D

2011-01-12 @ 16:21:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0