Nr 312.








Damernas Värld bestämde sig för att göra ett bröllopstemanummer och jag tänker mig att det gick till ungefär så här:

Redaktören: Vi gör ett bröllopstemanummer!
Alla andra: Ja, det gör vi!
Redaktören: Vi gör kollage av klänningar och skor!
Alla andra: Ja, det gör vi!
Redaktören: Vi klipper in kärlekscitat i kollaget!
Alla andra: Ja, det gör vi!
Redaktören: Är det någon som kan något?
Alla andra: ...
Redaktören: Vi googlar!
Alla andra: Ja, det gör vi!
Redaktören: Jag hittade ett, visst är det bra?
Alla andra: Ja, det är det!

Bästa redaktion.
Om man ska använda sig av ett citat taget ur ett större sammanhang vore det fint om man unnade sig att ta reda på vad det större samanhanget handlar om. Det kan vara av vikt. Det kan nämligen rädda en från att framstå som ett fån.
Det valda kärlekscitatet ovan, tillexempel, det kommer från en dikt som heter De lugna stegen bakom. Den är skriven av Karin Boye. Hon skrev den, la den på postlådan och skickade den till en tidning - sen gick hon ut i skogen och tog livet av sig. Den handlar helt enkelt om hur hon under en lång tid övervägt självmord och att hon nu bestämt sig för att säga ja till döden. Och det framgår faktiskt ganska tydligt. Det behöver man för att vara ärlig inte fundera någon längre stund på. Om man läst hela dikten, vill säga.
Tillåt mig flika in den i sin hela , l å n g a, helhet:

Lyssnar jag, hör jag livet fly
ständigt snabbare nu.
De lugna stegen bakom -
död, det är du.

Förr var du långt borta -
jag höll dig alltför kär.
Nu, när jag inte längtar längre,
nu är du där.

Käre död, där finns i ditt väsen
något som tröstar milt:
vad frågar du efter om man vuxit stor
eller hela livet spillt!

Käre död, där finns i ditt väsen
något som renar klart:
det som är lika hos onda och goda

lägger du blott och bart.


Följ mig och låt mig hålla din hand,

det lugnar djupt och gott.

Det vackra gör du bärande stort,

det fula gör du smått.


Det är som du ville mig något.

En gåva vill du visst ha:

en underlig liten nyckel -
det lilla ordet ja.


Ja, ja, jag ville!

Ja, ja, jag vill!

Min fromhet lägger jag ner för din fot
så växer livet till.


Och det är ju förstås olika hur man ser på det här med äktenskap och giftemål, och det kan faktiskt vara så att Damernas Värld ville ge en mer nyanserad bild av äktenskapet som den totala lyckan, men jag törs nog ändå säga å det bestämdaste att om man på något sätt känner att man vill dra paralleller mellan sitt bröllop och självmord så är det dags att fundera på om singellivet kanske trots allt inte är så tokigt ändå.


Kommentarer
Postat av: Simhopperskan

Martinsson.



Din blogg är den bästa.

2011-05-02 @ 18:07:49
Postat av: Martinsson

Åh! Tack! Du är så snäll så jag nästan blir generad! :D

2011-05-02 @ 19:34:59
Postat av: Nils Oscar

Mitt nästa inlägg är ditt.

2011-05-03 @ 19:49:55
Postat av: banana

du, jag tror inte det går till exakt så när man gör att nummer av damernars värld.

(men bra inlägg och fin knorr =)

2011-05-09 @ 19:00:24
Postat av: Moa

Exakt så går det till. Exakt. Varenda dag. År ut och år in.

2011-05-11 @ 17:54:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0