Nr 413.

- Vi startar ett företag!
- Jaa, det gör vi!
- Vi åker till ett slott och har komigång-helg!
- Jaa, det gör vi!
- Vi tar ett slott vi inte vet något om!
- Jaa, det gör vi!
- Vi tar Teleborgs slott!
- Jaa, det gör vi!
- Fyfan vad trevligt det ska bli!
- Jaa, det ska det!















"Hej!
Vi har nyss kommit hem från vår weekend hos er (helgen 4-5-6 november) och känner oss både besvikna och snopna.

När vi bestämde oss för att unna oss en slottsweekend googlade vi länge och väl och letade efter ett ställe som skulle passa oss. Eftersom vi redan varit på Bjerttorp och diverse herrgårdar kände vi att det vore kul att prova något nytt. Så vi stod och valde mellan Thorskogs och ert slott, och valet föll på ert.
Ni har ett fantastiskt vackert slott med ljuvliga omgivningar och vi bokade vår weekend hos er och förväntade oss en avslappnande och härlig helg med god mat och fin service.

Men det vi fick var det här:
Vi anlände på fredag eftermiddag, blev tilldelade en nyckel samt en nick mot övervåningen: "ert rum ligger där uppe". Ingen presentation, inget välkomnande, ingen som visade oss upp till rummet, ingen som berättade om vare sig middags eller frukostrutiner.
Vi kånkade upp våra väskor på rummet som naturligtvis var jättevackert. Sedan satte vi oss på sängen, tittade på varandra och undrade om vi inte läst att det skulle ingå välkomstdrink, eller var det kanske fika som skulle ingå? Trots att vi var nästan helt säkra på att vi läst att det ingick både ock så enades vi om att vi förmodligen mindes fel. Hade det ingått hade ju personalen vi mötte i entrén berättat om det.
Vi gick ner på nedervåningen för att titta runt, och där mötte vi tjejen i personalen som gav oss en väldigt intressant redogörelse för slottets historia, sen lämnades vi ensamma igen. Det stod lite fika på en bänk i ett av rummen och vi undrade om den var till oss, men ingen i personalen sågs till så vi hade ingen att fråga. Vi irrade runt, en smula vilsna, gick upp på vårt rum, fördrev tiden. Innan maten satte vi oss i en fotöljgrupp och fick tag på en ur personalen och beställde oss varsin öl.
När det sedan var dags att äta fick en av oss en sylvass metallbit i form av en liten skruv i huvudrätten. Detta sa vi till om, och vi sa även att det inte gjorde något, att det är något som kan hända vem som helst. Vi blev utlovade kompensation, men blev ändå sittande med samma mat.
Nästa dag var det frukost antog vi. Eller - var det det? Inte visste vi, ingen hade ju berättat. Men av hotellvana letade vi upp det rum som verkade rimligast vid den tid som är vanligast och hittade frukost där. Letade förgäves efter morgontidning.
Förmiddagen spenderades i staden och när vi framåt eftermiddagen kom tillbaka till slottet igen började vi resonera över huruvida det stod på hemsidan att det fanns en bastu eller inte. Vi letade. Vi hittade tillslut. Vi lyckades lura ut hur man startade den. Sen hittade vi ett rum med ett kylskåp med alkohol i. Den fick man tydligen bara ta av, och lägga pengar i en skål. Det var det ingen som berättat, men vi hittade en liten skylt där det stod så.
Middagen serverades på samma vis som kvällen före, men med den tråkiga detaljen att huvudrätten vad fantastiskt smaklös, något som vi satt och pratade om en god stund. När kyparen kom förbi och frågade om det smakade bra kändes det falskt att säga något annat än sanningen, så det gjorde vi. Vi intygade att gårdagens mat var jättegod, men att dagens faktiskt inte alls var något vidare. Detta skulle framföras till kocken, sa kyparen. Men det dök inte upp något erbjudande om annan mat. Resten av kvällen möttes vi av kyla från personalen, de ca tre gånger vi såg till dem. Det var uppenbart att vi hade blivit "det jobbiga paret som inte var nöjda med maten", och personalen var mest intresserad av att vi skulle avsluta vår måltid så de skulle få gå hem.
Den ena av oss har jobbat många år i krogbranshen och är själv både hovmästare och sommelier, den andra har jobbat med att ta hand om kunder i olika serviceyrken och båda två vet att misstag kan hända - och kommer hända. Det viktiga är hur man hanterar dem när de väl händer. Bemöter man gäster som fått dålig mat på ett omtänksamt sätt spelar den dåliga maten ingen roll, behandlar man dem med kyla gör man bort sig något oerhört.
Morgonen efter var det dags att åka hem, och vi gissade att utcheckningen skulle ske vid elva, vi visste ju inte säkert, för det var ingen som sagt något om det, men det visade sig vara en god gissning. Vi ställde våra väskor i entrén, gick en trappa ner, betalade och sa hejdå, gick en trappa upp igen och försökte ta oss ut. Dörren var låst. Vi ryckte, vi drog, vi vred på lås, vi ryckte lite till och det kändes som om halva slottet höll på att falla ihop. När vi insåg att det inte skulle gå att öppna dörren och att personalen inte hade något intresse av att komma och hjälpa oss, trots att de inte kan ha undgått att höra hur vi ryckte och slet, så gick vi en trappa ner igen och förklarade att vi inte fick upp dörren. Då fick vi veta att det inte gick att komma ut genom den dörren, för den har gått i baklås sedan några timmar, så vi fick såklart ta sidodörren. Såklart.
Så tillslut kom vi ut, packade oss in i vår bil och åkte hem med en känsla av: Hade vi vetat det här hade vi aldrig åkt hit.
Nu har vi, som sagt, själva jobbat i er bransch tillräckligt länge för att veta att det inte är personalens fel när något brister, det är ledningen som är ansvarig. Ingen skugga ska falla över personalen som, förutom kylan efter maten på lördagskvällen, var artig och trevlig de få gånger vi träffade dem. Men med det utbud av slott, herrgårdar och weekendpaket som finns i det här landet så kommer man inte långt på "artig och trevlig" om man vill konkurrera eller ha nöjda kunder.

Vi var hos er i 48 timmar och ni sa knappt ett ord till oss på hela tiden, vi tassade runt och undrade om någon visste att vi var där.
Var var ni? Var var värdskapet? Och varför tog ni inte hand om oss?
Berätta vilka ni är, vad ni erbjuder och berätta varför det var ett bra val av oss att komma till er.
Så enkla, så basala saker - och så saknade när de inte finns.

Först när vi kommit hem började jag reflektera över att vi betalade väldigt lite. Slutnotan landade långt under vad vi väntat oss. Det talades om en kompensation för stålbiten, men det var något som aldrig nämndes igen. Var det på grund av den vi betalade så lite? Och i så fall: varför sa ni ingenting om det när vi betalade?
Jag är väldigt intresserad av att se notan, så det vore fint om ni skickade över den. Den borde stå på Niclas Lidberg Von Shantz.

Detta var (tyvärr) min upplevelse av vistelsen, är ni intresserade av att läsa Niclas (liknande) upplevelse så hittar ni den här:
http://www.niclaslidberg.net/2011/11/vad-var-det-vi-sa-slott-tror-jag.html

Med vänlig hälsning
Moa Andersson"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0