Nr 411.


Igår satt jag på mitt jobb i 8 timmar och 40 minuter. I morse hade jag tenta. Idag ska jag sitta på mitt jobb i 10 timmar. Idag känns otroligt mycket längre än igår. Längre än en timme och 20 minuter. Kanske beror det på att jag inte har tenta imorgon. Kanske beror det på att känslan av att tiden håller på att rinna ut inte finns idag.
Igår unnade jag mig till exempel ett avsnitt av CSI och njöt av exakt varenda sekund. Vilket avsnitt! Vilka karaktärer! Vilken story! Idag, när jag får kolla på exakt hur mycket tv jag vill, känns inte ens Bron underhållande.
Finns säkert någon psykologisk princip bakom det. Förmodligen påkommen av någon tysk. Förmodligen döpt efter nyss nämnda tysk.
En sak, som faktiskt var med på min tenta, är Ames Room. Jag tänkte att vi nu ska ägna 45 sekunder av våra liv med att kolla hur det funkar. Exakt här ska vi göra det: Ames Room.
Det spännande är inte hur det går till, för det fattar man när man ser. Det spännande är möjligheten att världen och livet är fullt av sånna här saker. Som man ser. Men som inte finns. Inte på det sättet man ser dem i alla fall. Så det gamla begreppet det tror jag när jag ser det kan slänga sig i väggen. Och helt plötsligt blev livet mycket mer intressant.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0