Nr 595.

 
Det florerar just ett inlägg på Ett Socialt Medie Nära Dig där en upprörd kvinna köpt en tröja för 99 kronor på en stor kedja och nu fått reda på förhållanden kring tillverkningen av den här tröjan. Att arbetarna i ulandet där den är producerad får pissigt betalt, tillexempel. Nu är kvinnan upprörd och skriver detta i hårda ordalag på kedjans SocaialaMedie-sida. Och inlägget likeas och delas hejvilt.
Och det är ju bra. 
Och fint. 
Men. 
Men jag kan inte hjälpa att tänka: MEN VAD TRODDE DU?!
Du köper en tröja för underpris, och om du tänkte lite längre typ - bomullsodling, behandling, plockning, transport, tygtillverkning, hyraförlokalmedtygtillverkning, maskinkostnader, transporter igen, lagerhyror i sverige, lagerlöner i sverige, transporter igen, affärshyror i sverige, löner till affärsanställda i sverige, vinst, osv osv - exakt hur mycket av dina 99 kronor trodde du gick till lönerna för de mest utsatta?
Pucko.
 
Det är fortfarande fult och skamligt att köpa något dyrt men sunt och resonabelt att åka till Ullared och köpa billigt. Jag misstänker att det i den psykologin ligger en stor manskaintespenderaförmycketpåsigsjälv-mentalitet, med en fin touch av jantelag. Jaguttnyttjarutsattamänniskornärjagköperbilligasakersomnågonannanfårbetlalaför-aspekten av det hela vägs dessvärre inte in. 
 
Förra året köpte jag mina dyraste stövlar. Dyrdyra. Eller vänta. De kostade mycket pengar. Det gjorde de. Men vet ni? De var handgjorda av en man i spanien. 250 steg var de gjorda i. För hand. Och de kostade mycket pengar. För han fick betalt för sitt arbete. Precis som han ska ha. Kan man då säga att de var dyra?
Dyrt är att köpa något för mycket pengar för att det till exempel är ett märke som är attraktivt, men pengarna ändå inte går till de som utfört arbetet. Att betala för status är dyrt. 
Men är det dyrt när någon vill ha betalt för det arbete den lagt ner?
Är det inte rimligt att vi som är de rika i världen börjar pynta?
Är det inte rimligt att vi slutar köpa så förbannat mycket och istället tvättade det vi har oftare, använde det mer, köpte välgjorda saker som håller - och betalade de som gjort dem åt oss?
Är det inte rimligt att det blir pinsamt att köpa billigt där arbetskraften så uppenbart blir utnyttjad, och positivt att betala en vettig peng för det man köper?
Är det inte rimligt att om vi slutar vara så barnsligt naiva kring vilka det är vi utnyttjar när vi jagar lågpris?
 
Extremt rimligt.
 
Och jag önskar, önskar, önskar att jag levde som jag lär. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Susanna

För att inte tala om att lagade kläder borde sluta vara så tabu. Jag menar, om jag råkar göra hål på mina nya leggings, och inte kan laga det utan att det syns, skall jag slänga dem då? Det är ju helt vansinnigt...

2012-11-10 @ 16:44:04
Postat av: Inge

Den där frasen "den globala ekonomin" är ett fint sätt att säga "vi låter nån annan göra en massa jobb väldigt billigt så att du och jag kan slippa betala vad det egentligen kostar".

2012-11-11 @ 11:21:55
Postat av: Anonym

Fast... Så här: om inte H&M och andra stora internationella företag hade varit där så skulle de fortfarande harva på sin mindre och mindre(delas ju upp efter varje arv) och fattigare jordplätt så att de bara hade tid att göra det och sova. Och vara undernärda. Men varför betalar inte H&M mer lön då? Jo för 1, de är inte anställda av H&M och 2, H&M kan inte gå in och betala mer för just sina plagg i en fabrik som också tillverkar Prada, Nike och Adidas. Hela lönestrukturen måste ändras och det görs över tid inom landet, inte utifrån. OM nu H&M skulle höja sina löner så skulle tex poliser och läkare, som inte tjänar många ören mer antagligen söka sig till H&M och då skulle det plötsligt bli tomt på välutbildade yrken. Vilket skulle bli katastrof. Alla länder har blivit rikare på industrialismen. Även de fattiga, det kommer bara ta lite tid för de som fortfarande är fattiga. Precis som det gjorde för oss i Sverige när det begav sig.

2012-11-25 @ 06:15:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0