Nr 944.

 
Vi har en fasad!
En fasad med isolering. Och en som ligger ner. Plankorna alltså, inte själva fasaden. 
Låt mig prata dig igenom händelseförloppet:
Igår morse när jag vaknade så hade vi ett hål i vardagsrumsväggen. Det såg ut så här: 
 
 
Varför? undrar du och jag ska förklara. Jo, för att när de en gång byggde väggen så fanns det...
 
 
... en dörr där. Och de bekymdrade sig inte så mycket med att göra en riktig vägg av det hela, utan de satte bara panel för dörren. Fiffigt, om man man ska använda huset som sommarhus. Och det skulle de ju. Men vi skulle annat. Så dörren var tvungen att ryka, och de ruttnande balkarna under fick bytas ut. Därav hål. 
Och idag när jag vaknade?
Inget hål. Kolla:
 
 
Bara panel.
Exakt samma ställe såg ut såhär i förrgår:
 
 
Det går liksom framåt rätt snabbt. Vi har satt upp ny fasad. Och nu ljög jag. "Vi" har inte gjort någonting, men hantverkarna som vi anlitat har. Och de är duktiga. 
 
 
In i hörnet längst mot berget tänkte vi ha förråd, vi tänkte att man bara kunde fortsätta fasadväggen och låta den följa stenarna snett uppåt där stenarna börjar. Och så sätter man en stor ladugårdsdörr mitt på. Typ så tänkte vi. Så vi förklarade det för snickarna, de nickade och hummade och när de var klara visade det sig att deras version av "snett upp längst stenarna" såg ut....
 
 
... så här:
 
 
De liksom slutar inte att imponera. Eller så är det jag som har lågt ställda förväntningar. För jag blir hela tiden imponerad av hur noggranna de är, hur snabba de är, hur rakt allt blir. Grundförutsättningarna är ju allt annat är just raka.
Så, vi har fasad. Och den ser i detta nu ut så här: 
 
 
Och baksidan?
Eh, baksidan har vi inte riktigt gjort än. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0