Nr 1014.


För ett ganska rejält tag sedan bad Den Lilla Spydiga mig att testa ut vilket av alla recept på Rum Punch som egentligen var det bästa receptet. Nu har jag vilat på frågan ett tag, och kände mig nu stark nog att ta mig an utmaningen. Så jag började kolla recept. Och det fanns exakt 10 000 olika, men inte ett enda likadant. Så vad är själva Punchen i Rom Punch? Ett tag trodde jag det var stänken av Angostura och den rivna muskoten, men sedan visade det sig att det fanns minst lika många recept utan dem som med. Var det apelsinjosen eller kanske ananasjosen? Absolut inte. 
Min undersökningar visade att man kunde blanda nästan vilken jos som helst med rom - och få en Rum Punch. 
Så jag valde fyra olika recept ur högen, med enda kriterie att de ej fick innehålla mörk rom, eftersom vi sugit i oss den när jag blandade äckliga mojitos förra helgen. Och mörkrom-flaskan är nu exakt lika tom som min plånbok. 
Så Rom Punch på ljus rom it is, och nu kör vi: 



Plats 4:Carrabean Rum Punch
Limejos, sockerlag, rom, apelsinjos, Angostura och muskot. 
Den blekaste av dem alla, vilket hörs på ingridienslistan. Apelsinjos och rom - det är inte så upphetsande. 

 
Plats 3: Summertime Rum Punch Cocktail.
Apelsinjos, krossad is, ananasjos, tranbärsjos och rom. Och jag la till Angstura och muskot. 
Det fiffiga med den här drinken är att man kör samtliga ingridienser tillsammans med den krossade isen i en mixer, så det blir kallt och skummigt. Kan tänka mig att det är en riktigt fruktig svalkare en varm sommardag. Om man gillar ananasjos förstås. För jesus vad den smakar av ananasjos. Därför får den rätt lågt poäng på min lista - eftersom ananasjos är den äckligaste josen jag vet. Näst efter tomatjos.


Plats 2: Lilypad Cottage Rum Punch.
Apelsinjos, ananasjos, Ginger Ale, Grenadine, rom, lime - och så tillsatte jag lite angostura och muskot för att få nån jävla ordning på det hela.
Nu börjar det likna något! Ginger Alen skänkte en friskare smak, och gjorde att inte ananasen tog över. Limen gör sitt till, och den här var läskande och god.
Dock har jag inte förstått poängen med att färga sin drink med Grenadine så att den antar en färg som ingridienserna inte har. Det är ju som att hälla upp te i en kopp och säga till den som ska dricka att det är kaffe. Sällan en god idé. 



Omgångens segrare! Passion Rum Punch.
Har tappat bort receptet med mitt minne säger mig: Passionsjos, passionsfrukt, rom, angostura och muskot. 
Ha! Den som varken inhöll apelsin eller ananas var den som gick segrande ur striden. Vilket egentligen inte innebär något annat än att jag och Lilla Helikopterpiloten föredrar passionssmaken framför annanassmaken -och därför egentligen är helt olämpliga att prova ut bästa smaken hos ananasdrinkar.
De här två domarna är med andra ord partiska, och jag skulle vilja ta tillfället i akt och dikvalificera mig själv. 

Så Lilla Spydiga, jag ber om ursäkt men allt jag skrivit är ogiltigt. Glöm allt jag sagt och ut i köket och prova ut din egen favorit istället!  


Kommentarer
Postat av: liten spydig

diskad eller ej (vilket det förövrigt disken inte är i mitt kök, så väntar med provningen) bra jobbat! minns inte ens varför jag bad dig testa, men det är väl precis nu säsongen för rum punsch drar igång?

2015-04-21 @ 19:38:05
Postat av: Simhopperskan

Vilken drink är den optimala att dricka efter att en kommit hem från en förlossning? Det finns bra gin, skotsk whiskey, mörk rom (inte jättegod), galliano (!!!) samt pernod i barskåpet.

2015-05-27 @ 10:07:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0