Nr 1030.

 
Den här pälsen har under sommaren flyttat från en garderob i Holmsund till en garderob i Ulricehamn. Med största sannolikhet har den hängt i garderob åtminstone de senaste 15 åren. Den är mjuk, den är fin i modellen, den sitter som en smäck. Men den är päls. 
 
Jag är kluven eftersom jag gillar den och den är fin, men jag gillar inte vad den säger. Jag gillar inte dödandet av djur, men å andra sidan var det åtminstone 60 år sedan djuren ifråga bragdes om livet och kanske morden är preskriberade?

Nej, jag vet inte. Så jag har sammanställt några frågor: 
 
* Kan jag med gott samvete använda den eftersom den är vintage eller uppmuntrar den till ett pälsmode som på sikt uppmuntrar till tillverkandet av nya pälsar?
* Är användandet och inhandlandet av päls värre än ätandet av kött? Dödas djuren blodigare, behandlas de som levande sämre?
* Är användandet och inhandlandet av päls värre än användandet av skinn och mocka? Eller är det själva rikemans-grejen och fåfänge-grejen som gjort att just päls utsetts som det värsta av det värsta i djurplågeri?
* ELLER är det själva grejen att djuren som används är fluffiga och söta, och människan sin vana trogen därför tycker mer synd om dem än om de djur som inte anses söta, och därför fördömmer pälsbärande mer än köttätande och skinnskor?
* Är det inte egentligen mer försvarbart att ha livet av djur för att sedan använda deras hud och hår som kläder i två generationer än att mala ner deras kropp till köttfärs som man råkar glömma i kylet och sedan kastar bort för att den blivit luddig?
 
Dela in er i smågrupper och disskutera!
 

Kommentarer
Postat av: simhopperskan

Synnerligen intresant ämne detta! Hade gärna delat in mig i en smågrupp. Jag säger "Ja använd den." När den redan är död liksom, sen länge. Detta är ju ett ypperligt bra och fint plagg, och det borde nu användas.

2015-08-25 @ 21:31:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0