Nr 982.

 
Så, vad var det egentligen som hände under jul?
Jo, vi packade in oss två barn, två vuxna och en hund i en pytteliten Cooper och körde upp till Umeå, stannade ett och ett halvt dygn och körde sedan upp till Boden där vi stannade i 19 timmar innan det var dags att ge sig hem igen. 
Klokt planerat?
Nej. 
Fyra dagar i bil tär på den tappraste. 
Men när vi kom hem fanns det snö. Första gången snö på vår nya väg. Den var skottad och fin. Och in på den pyttelilla avtagsvägen som är vår privata var det snö, och spår... mycket spår. 
Så himla typiskt! Bara för att vi varit borta i några dagar har folk börjat gena över vår tomt! Så jävla typiskt människor! fräste den här optimistiska männsikan när vi närmade oss huset. När vi körde upp på parkeringen fick jag syn på grenar och stubbar som låg i en hög: VA FAN!? Det är någon som varit här och DUMPAT SKRÄP! Nä nu JÄVLAR! och så älgade jag ur bilen och såg... att det var de stubbarna som legat nere på vår gästbrygga. Så jag gick ner till gästbryggan och tittade: Tomt. Städat. 
Niclas, det är någon som har städat här? Men... vem? Och varför?
Städat på gästbryggan, städat framför huset, städat på baksidan. 
 
 
Niclas, vem har gjort det här?!
Är det någon snickare som fått dåligt samvete? Eller någon markarbetare som tänker att när de nu skickade en faktura på 300 000 mer än de skulle göra så kunde de åtminstone se till att vi får lite extra hjälp? Eller? VEM?
Så kom vi in i hallen, och där fanns det blöta spår. De har varit här idag! In i köket där disken vi lämnade i en enda hög när vi for var diskad och på diskbänken stod det här: 
 
 
 
Alla dessa människor har varit i vårt vardagsrum när vi varit borta! Och mer; de har städat vår trädgård! Och vårt hus!
Jag började såklart gråta på stört. 
Det har planerat, fixat, smusslat, ljugit och bedragit - och i hemlighet haft en städardag hemma hos oss medans vi var bortresta!
Det är något av det finaste jag varit med om. Och det tog ett tag innan jag samlade mig. Men när jag gjort det gick vi på upptäckarrunda. Det var mycket som hade hänt, golvet hade blivit lagt i garderoben, kylskåpen storstädade, disken diskad, panelen på baksidan påbörjad, sopsorteringen omhändertagen. Och i förrgår när jag skulle rensa stuprören upptäckte jag att baksidan redan var rensad. Och så trädgården. Flera månaders jobb om jag och Niclas skulle gjort det själva. Så skönt. Så obeskrivligt skönt. 
 
Så medans vi var femtusen mil därifrån och hade haft fullt upp med att... 
 
 
... tassa i knarrande trappor och... 
 
 
... stirra upp i Bodenska himlar, har de gått upp tidigt på morgonen och åkt hela vägen hem till oss och storröjt i trädgården...
 
 
... dumpat saker på tippen...
 
 
... kastat stenar på isen....
 
 
... tagit välbehövliga pauser på verandan...
 
 
.. poseat för fotografen...
 
 
... snickat, städat, burit, släpat och KÄMPAT. För vår skull. 
 
Och titta!
 
Då:
 
 
Nu: 
 
 
Då: 
 
 
Nu:
 
 
Då: 
 
 
Nu:
 
 
Då: 
 
 
Nu: 
 
 
Att ha fått hjälp med det här är en sån otrolig lättnad. De senaste dagarna har vi kunnat tänka framåt, vi har inte stoppat varje tanke med Ja, men vi måste städa trädgården först! med den tunga vetskapen om att trädgården kommer ta oss flera veckor att städa. Stenen som lyfts från våra väldigt trötta axlar är större än vad jag tror det går att beskriva.
Projektet vi gett oss in i har havererat jämfört med våra beräkningar och det kräver extremt mycket av oss båda två och vi vinglar på kanten hela tiden. Lust har vi inte känt för det här på länge, bara ett nu gör vi fan färdigt så vi kan sälja och flytta härifrån. Vi har burit mer än vi orkat och vi har känt att ansvaret som ligger på oss är mer än vi klarat av. Vi har gråtit, vi har skrikigt, vi har gjort slut, vi har legat vakna om nätterna. Men när det var som värst kom våra vänner hem till oss och med en fantastisk gest visade de att vi inte på något sätt är ensamma, och när vi faller så står de med mjuka händer och tar emot. När vi inte orkar, så orkar de. Och det gör mig gråtfärdig av ödmjukhet och tacksamhet.
Jag har börjat känna lust för huset igen. Vi satt i snöfallet och tog en öl härom kvällen och jag njöt av att vara här igen, en känsla jag inte känt på länge. Och när jag skrivit färdigt det här inlägget ska jag gå in och måla garderobsgolvet en gång till, och det känns kul. Inte som ett tvång. Sen ska jag måla alla plankorna till garderoben, och det känns ochså roligt. Att kunna börja bygga garderob utan att behöva lägga ett jävla golv till är en sån otrolig lättnad. 
Ja, pengarna är slut, ingenting blev som vi budgeterat för och arbetsbördan blev orimlig. Men nu börjar vi ialla fall närma oss de roliga sakerna. Nu är trädgåden ren och det störtsta slitet slut.
 
Jag vet inte hur jag ska kunna beskriva hur mycket det här betydde för mig, men den dag ni befinner er på en plats i livet där ni behöver hjälp, så vet ni var jag finns. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0