Nr 1045.

 
Vad hände egentligen?
Jo, det som hände var det här: 
 
 
Efter att vänligt men bestämt fått påpekat för oss att det faktiskt är rätt farligt för hälsan att ha glasfiberull staplat i sitt vardagsade utan något skydd över, fick vi tummen ur och satte upp nyss nämna ull i taket, fuktspärrade och satte sedan träpanel över. Samt linoljefärgsmålade. Själva linoljefärgandet var kanske inte skitlyckat då vi
A; glömde schellack så alla kvistar lyser igenom 
B, fick en högblank färg så taket skiner som guld i solsken. Hurra.
Men inte desto mindre kände vi oss som renoveringkungar med luft under vingarna, så vi sa: Nu tar vi och bryter upp parketten och slipar det fina plankgolvet under så har vi gjort det. Vad kan det ta? Max en helg!
 


Så medan helikopterpiolten stack iväg och helikoptrade sig gjorde jag exakt just det: Bröt upp parketten. Och det var kul. Fram till att Helikopterpiloten kom hem och vi noterade en mörk fläck i hörnet av rummet. Bäst att kolla tänkte vi. Så vi kollade.
 
 
Och den mörka fläcken var ingen mörk fläck. Den mörka fläcken var uppäten trossbotten.
 
 
Puff, puff! sa det när man petade på plankorna. Det som en gång varit trä förvandlades snabbt till damm och rök.
Jaha ja, sa vi och tittade på varandra i panik. Jaha ja, vad innebär nu det här?!
Det innebar förljande:
 
 
Ett delvis uppbrutet vardagsrumsgolv som så småningom blev....
 
 
... ett helt uppbrutet vardagsrumsgolv.
 
 
Det innebar samtal i vild panik där vi avbokade allt vad arbete, möten och utomstående förpliktelser hette den närmsta tiden framöver. Det innebär att vi från den stund vi steg upp ur sängen om mornarna, fram tills klockan passerat en bra bit över midnatt bar, bände, sågade, passade och skruvade. Och. Och det innebar nära umgänge med ca tiomiljoner spindelägg. 
 
 
Det innebar byte och skarvning av bärande balkar.
 
 
Det innebar ny isolering, vilket inte är särskilt dumt.
 
 
Och det innebar spånskivor.
 
 
Det innebar att den här personen sa: Ja vet, vi lägger golvet i ett kul mönster! JAG lägger golvet i ett kul mönster!
 
 
Det innbar att den här personen ångrade sig rätt snart men att det då var en smula försent.
För inser ni hur lång tid det tar att lägga golv i mönster? Ni kanske tror att ni inser, men ni inser fel. Det tar längre tid än vad man någonsin kan inse. 
 
 
Det innebar att jag började göra en ram runt scenen vi behövt bygga pga nivåskillnader i trossbotten. Det innebar också att vi i hasten satte upp plywoodskivor på panelväggarna, hann beställa tapeter och att vi sa till varandra om och om igen: Golvet ska, SKA, vara klart innan första advent, men innan julafton ska fan hela rummet vara färdigt - tapeter och allt. 
 
 
Det innebar ett antal sammanbrott innan pilen innanför ramen...
 
 
.... såjävlasmåningom....
 
 
... en morgon såg ut så här:
 
 
Och jag till sist hade nått hit; till den sista klossen.
 
 
Sedan innebar det behandling av golvet. Och behandlig av golvet innebar såpskurning av golvet. Vitsåpskurning. 
 
 
Och såpskurning innebär en vit, matt, yta. 
 
 
Allt som allt innebar hela golvprojektet att vi tillsammans la ner ca 180 timmar under en tvåochenhalvveckorsperiod. Något vi kunnat göra eftersom vi båda har förmånen att anpassa våra jobb efter rådande situation. Att jag jobbar halvtid på KH och därmed kunnat lägga all min tid i rummet har varit avgörande. Annars hade vi inte rott det iland. Då hade vi fått ta in snickare. Då hade vi fått betala ca 170 tusenlappar. Nu har vi lagt ut 15. Det är skillnad.
Så igår natt, exakt kl 03:08 blev vi klara. Då hade golvet torkat, vi hade baxat in möblerna och städat av resten av huset som sett ut som en soptipp - och så tände vi några stearinljus, värmde på lite glögg och sa: Gla advent. Exakt så som vi lovat oss själva att göra.

 
Och i morse när jag släpade mig upp, stel och ondryggad, såg vardagsrummet ut så här: 

 
Plywoodskivat och furufärgat - men med potential. Och innan jul ska tapeterna vara uppe.
Då jävlar. 
 

Kommentarer
Postat av: Helena

Det blev så oootrrolliggt snyggt!!!
Bara en fråga, är det mycket jobbigt att vitsåpa? Vi har precis gjort vår (min) trappa trären och funderar på att betsa, olja, måla eller såpa den.

2015-12-04 @ 13:03:50
Postat av: banana

fan va grymt! faan va grymt!! faaan va grymt! (kom inte på något mer utförligt att skriva, men kände att jag var tvungen att skriva något.) hade förresten också en tanke om att vitsåpa men sen undrade folk vad jag egentligen menade och då menade jag såpskurat fast med nåt slags vitt pigment och då hade jag svårt att få svar på hur det eg funkar och folk undrade om jag menade lutat, laserat... men nej! hur gjorde ni? r det en såpa med vitt i, jag har nämligen redan såpan, fast alltså vanlig utan pigment...

2015-12-05 @ 09:59:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0